Konsumenter handlar begagnat främst för miljöns skull, därefter kommer ekonomi. Det visar en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort i samarbete med oss på Artikel2 och ett ytterligare antal second hand-butiker samt återbruksaktörer.
– Det är positivt att miljö rankas så högt bland dem som handlar begagnat. Många svarade även att de vill handla mer begagnat, men faktorer som pris, utbud och tillgänglighet hindrar dem från att göra det, säger Annelise de Jong, konsumtionsforskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
En annan stark drivkraft för att handla second hand är möjligheten att hitta trendiga designkläder och unika produkter. Det är vanligare att köpa begagnade kläder och skor än möbler och inredning samt hemelektronik. De produkter som konsumenterna inte kan tänka sig köpa är främst underkläder och strumpor, skor och badkläder på grund av hygienskäl.
Studien ”Konsumenters drivkrafter, hinder och vanor kopplat till begagnatköp” har gjorts som en del av projektet UseReuse där det undersöks hur återanvändning kan förstärkas och skalas upp. Projektet drivs av IVL i samarbete med oss på Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm), Mölndals kommun, Sörab, Blocket, Myrorna, Citycon, Stockholm Vatten och Avfall. Projektet pågår i fyra år och finansieras av Vinnova.
Publicerad 2024-04-10